Sunday 23 March 2014

wira dan wirawati charlie kem PLKN Desa Rimba Kump 1 Siri 11/2014

aku lapor diri pada 4 januari 2014 hingga tamat kem pada 18 mac 2014. banyak kenangan dan pengalaman yang telah aku perolehi sepanjang berada di kem. kenangan suka dan duka dikongsi oleh semua pelatih, guru-guru dan staff plkn..

    pada mulanya daftar diri memamg memang asing bagiku mana taknye aku adalah diantara wirawati yang paling senior daripada pelatih yang lain memandangkan aku telah menangguh oleh disebabkan aku menyambung pelajaran diperingkat STPM. aku cuba dan terus cuba untuk membiasakan diri dengan budak2 junior yang baru habis SPM. Ade yang aku kenal yang memang kelakar, kebudakan dan jugak yg pelik bagiku.. aku sahut cabaran ni agar aku lebih berani berhadapan dengan semua tak kira tua, muda , lelaki atau perempuan dan sekarang ni aku lebih berkeyakinan untuk berkomunikasi dengan orang lain.. pada hari pertama dan seterusnya, aku dah nampak detik-detik keseronakan yang semua orang boleh alami ketika berada di kem namun ade yang mengeluh apabila kami disuruh bangun awal untuk roll call dan seterusnya menjalankan senaman pagi iaitu PT pagi.. Semasa pt pagi kami diarah berlari mengelilingi kolam yang jauhnye mybe 1 km.. fuhhh penat memang tak terkira tapi melihat rakan2 yg lain mula beransur dengan gelak tawa bersama-sama. selepas itu pulak kami diberi sarapan pagi didewan makan. keadaa masa tu memang sesak dan beratur untuk mengambil makanan dan makan bermai2..  habis sarapan kami arah untuk menukar pakaian kepada pakaian kelas untuk mengikuti kelas Pembinaan Kerakter (PK). Disitu ak dimasukkan ke kelas pk 7. kelas tu banyak ilmu yang aku perolehi untuk meningkatkan diri dan orang lain.. hari pertama dalam kelas , arghhh ! memamg mengantok gile, ape yang cikgu cakap masuk tak masuk je sampai esok nye ak cuba untuk melawan kengantokkan akhirnya ak berjaya.. kelas pk berlangsung 7 hari yang mengandungi 
2 sub modul..

to be contineu ..

No comments:

Post a Comment